Thursday, August 20, 2015

Maaf Mahathir semalam bukti sikap dia yang fikir negara ini miliknya

Catatan Umum

21 Ogos 2015

1. Hari ini beberapa media melaporkan kenyataan maaf Mahathir yang diucap dalam satu majlis di Universiti Teknologi Petronas. Mahathir dilaporkan menyatakan meminta maaf kepada rakyat Malaysia kerana salah memilih Abdullah dan Najib sebagai Perdana Menteri.

2. Kenyataan angkuh ini membuktikan kenyataan kempen #sudahlahMahathir sebelum ini benar. Mahathir mengganggap negara ini demokrasi terpimpin yang punya dia. Hanya dia cerdik dan layak menamakan siapa  yang harus naik dan turun. Rakyat hanya digunakan ketika tertentu sahaja khususnya untuk diperkuda bagi mendepani musuh politik.

3. Mahathir menamakan Abdullah Badawi sebagai pengganti walaupun kritikan hebat ketika itu mempertikaikan kewibawaan Abdullah. Mahathir ketepikan semua itu dan terus melantik anggota kabinet paling lemah iaitu Abdullah sebagai TPM seterusnya PM hanya kerana mengganggap Abdullah yang lemah mudah menjadi bonekanya. Malangnya selepas itu Abdullah telah menikahkan anaknya dengan Khairy Jamaluddin dan kemudian mengawal pejabat Abdullah serta mengambil sikap mengenepikan permintaan Mahathir juga proksi dan kroni - kroninya maka Mahathir memulakan operasi menyingkir Abdullah. Perbagai alasan dicipta termasuk tuduhan salahguna kuasa dan kuropsi Khairy. Namun selepas Abdullah tersingkir adakah sebarang tindakan susulan pendakwaan atau usaha mengambalikan wang rakyat yang dikatakan dirompak oleh Abdullah dan keluarganya ? Semua senyap kerana tumpuan Mahathir bukan menyelamat harta rakyat tetapi seorang Perdana menteri boneka dia. Malah kini Mahathir begitu selesa dengan Khairy kerana Pemuda Umno kelihatan menjadi basis kepada gerakan Mahathir melawan Najib.

4. Saat akhir ketika Abdullah tersingkir, rakyat mula gusar dengan kehadiran Najib sebagai pengganti. Banyak tuduhan ketika ini sudah wujud ketika Mahathir bersungguh menamakan Najib sebagai pengganti. Tuduhan Rosmah yang boros, ketika itu Rosmah yang sama sudah menjadi isteri Najib. Tuduhan, pembunuhan Altantuya dan 'komisyen' kapal selam sudah bergegar kedengaran seluruh dunia dan banyak tuduhan lagi. Namun Mahathir tetap berkeras mahukan Najib kerana beliau beranggapan menggunakan semua kelemahan itu sebagai jaminan untuk Najib menjadi boneka yang baik.

5. Peringkat awal Najib jelas menjadi boneka yang baik, lihat sahaja kedudukan Mahathir di Petronas dan kekayaan anaknya melalui projek Petronas, Kedudukan Mahathir di Proton sehingga kini proton sudah dimiliki proksi Mahathir dan bukan lagi GLC milik negara. Anak Mahathir kini menjadi MB walaupun kalah bertanding Naib Presiden dan sebelum itu Ketua Pemuda Umno. Namun oleh kerana permintaan melampau Mahathir dan proksi tak tertunai, kegagalan Menteri Kewangan melancarkan proses pengambil alihan harta dari proksi ke keluarganya termasuk kesilapan Najib membiarkan 'taikun korporat' baru mengancam perniagaan 'taikun korporat' lama (proksi/kroni Mahathir) dengan memasuki perniagaan IPP dan seumpamanya yang sebelum ini milik mutlak taikun lama telah menghasilkan perbalahan seolah tak terubat kali ini.

6. Rakyat perlu sedar teorinya mudah selagi seorang PM mampu menjadi boneka semua rasuah dan salah guna kuasa perkara kecil sebab semua kemusnahan ini diwarisi dengan baik dari zaman Mahathir sendiri.

7. Bercakap soal demokrasi dan kebebasan media ? Adakah Mahathir layak ? Lihat sahaja jika sekarang Mahathir, Perdana Menteri adakah musuh politiknya mampu berdiri dan berucap di universiti dan mendapat liputan bebas media. Diotegaskan ada media harian yang Pro Mahathir menapis berita anti Mahathir (klik sini) . Malah sudah tentu komrad-komrad SAMM yang melancarkan kempen #sudahlahMahathir pasti menghuni Kemunting hari ini.

8. Mahathir bercakap soal Muhyiddin ? Adakah Muhyiddin bersih ? Lupakah Mahathir antara sebab Muhiyuddin dibawa ke pusat dari kerusi MB Johor ketika Umno langsung tak tergugat dan tak memerlukan pembaruan pimpinan pun ketika itu ? Klik sini bagi membaca kes tanah Stamford Holdings ketika dia menjadi MB.

9. Sila klik sini http://chegubard.blogspot.com/2015/08/apa-dia-kempen-sudahlahmahathir.html untuk membaca dan memahami apa dia kempen #sudahlahMahathir itu sebenarnya.

10. Yang didesak SAMM ialah ke arah negara perubahan sila klik sini http://chegubard.blogspot.com/2015/08/rethinking-merdeka-negara-perubahan.html untuk memahami apa dia negara perubahan tersebut.

11. Kepada semua khususnya kepada pemimpin Pembangkang, sampai bila kita harus mengikut skrip yang sama semata ? Kita tidak perlu bergantung kepada Mahathir. Ikut skrip lama selepas singkir Abdullah, tiada tindakan diambil untuk memulangkan khazanah rakyat.Selepas itu berlaku pilihanraya, Mahathir yang kita latih rakyat rujuk dan herokan Mahathir akan membelasah kita dengan teruk semula. Adakah kita mahu ikut skrip yang sama ?

Sekian.

cheGuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia

No comments:

Post a Comment